اگر بهتازگی شرکت تأسیس کردهاید، این چکلیست کاربردی به شما کمک میکند مراحل ضروری مالیاتی را قدمبهقدم طی کنید تا با اطمینان کامل فعالیت خود را شروع کنید. در صورتنیاز به جزئیات کامل می توانید مقاله “چگونه شرکتهای نوپا مالیات خود را در سامانه ثبت کنند؟ (راهنمای کامل برای استارتاپها)” را مطالعه نمایید.
1.دریافت کد اقتصادی
کد اقتصادی، شناسهای ۱۲ رقمی است که توسط سازمان امور مالیاتی به اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه اقتصادی اختصاص داده میشود. بر اساس قوانین مالیاتی ایران، همه شرکتها موظفاند پیش از هرگونه فعالیت اقتصادی، کد اقتصادی خود را از سامانه مودیان دریافت کنند.
برای آشنایی با جزئیات مربوط به کد اقتصادی و نحوه دریافت آن از سامانه مودیان کلیک کنید..
2.ثبتنام در سامانه مودیان
بهمحض دریافت کد اقتصادی، شرکت موظف به ثبتنام در سامانه مودیان و فعالسازی کارپوشه مالیاتی برای صدور فاکتور رسمی است.
برای کسب اطلاعات در مورد سامانه مودیان و راهنمای گام به گام ثبت نام در این سامانه کلیک کنید.
3.دریافت شناسه حافظه مالیاتی
شناسه یکتای حافظه مالیاتی یک کد ۶ رقمی منحصربهفرد است که برای هر حافظه مالیاتی اختصاص می یابد.در صدور صورتحسابهای الکترونیکی بهعنوان بخشی از شماره مالیاتی استفاده میگردد.
برای آشنایی با مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی کلیک کنید
4. فعالسازی نرمافزار صدور فاکتور رسمی
ساده ترین راه برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان بدون نیاز به دانش فنی و بدون نیاز به کادر حرفه ای حسابداری استفاده از نرم افزار برای صدور فاکتور است . اگر نمی خواهید در ابتدای مسیر متحمل هزینه های سرسام آور برای همکاری با شرکت های حسابداری شوید پیشنهاد ما به شما نرم افزار مالیاتی حسما است. نرم افزار حسما که مورد تایید سازمان امور مالیاتی می باشد با ر ابط کاربری ساده، سرعت بالا و امنیت کامل اطلاعات همراه مطمئن شما در مدیریت مالیاتی کسب و کارتان می باشد. شما هم چنین می توانید با استفاده از برنامه حسابداری متصل به سامانه مودیان حسما، علاوه بر مدیریت امور مالیاتی خود از مزایای بیشتری مانند انبارداری، بانکداری و خزانه، صدور چک و گزارشات سالانه بهره مند شوید.

5. صدور فاکتور الکترونیکی
بر اساس قانون پایانههای فروشگاهی بطور کلی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی باید بر اساس فراخوان سازمان امور مالیاتی در سامانه مودیان مالیاتی ثبتنام کرده و اقدام به صدور صورتحساب الکترونیکی نمایند.
جهت آشنایی با انواع صورتحساب و کاربرد هرکدام از آنها کلیک کنید.
6.ارسال اظهارنامه عملکرد و گواهی مالیات بر ارزش افزوده
برای اشخاص حقوقی (شرکتها)، تا پایان تیرماه سال مالی بعد باید اظهارنامه عملکرد سالانه از طریق سامانه مودیان ارسال شود. حتی شرکتهای فاقد فعالیت هم باید اظهارنامه خالی ارسال و وضعیت فعالیت خود را در سامانه ثبت کنند.
مهلت قانونی اظهارنامه عملکرد تا تیر ماه هر سال می باشد.
اگر تمایل دارید بدانید که آیا مشمول ثبت نام در سامانه مودیان هستید یا نه کلیک کنید.
7.ارسال گزارشات فصلی
عاملات فصلی به گزارشهایی گفته میشود که مودیان طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم، موظف به ارسال آنها بهصورت فصلی (هر سه ماه یکبار) در سامانه معاملات فصلی سازمان امور مالیاتی بودند. این گزارشها شامل کلیه خرید و فروشها، خدمات دریافتی و پرداختی، هزینهها، و اشخاص طرف معامله بوده است.
8. نگهداری دفاتر قانونی
- اگر حجم فعالیت یا الزام قانونی وجود داشته باشد، شرکت باید دفتر روزنامه و کل را تهیه و ثبت کند. معمولاً برای شرکتهای ثبتشده الزامی است.
- لازم است که از همان ابتدا سیستمی برای نگهداری و ثبت مناسب تمامی مدارک و پرونده های خود طراحی کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.
9.آمادهسازی اطلاعات مالی
- دسترسی به تراکنشهای بانکی تجاری
- اهمیت شفافسازی در گزارشات مالی
10. بررسی و بهروزرسانی اطلاعات شرکت
تغییر آدرس، شماره تماس، تغییر مدیرعامل و …. باید بلافاصله در سامانه مودیان ثبت شود تا از بروز هرگونه عدم مغایرت و جریمه های مالیاتی ناشی از آن جلوگیری شود.
